ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΟΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ - ΟΡΓΑΝΟ: ΒΙΟΛΙ
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΒΙΟΛΙΟΥ
























O σκοπός της παιδαγωγικής μου εργασίας είναι  να μπορέσω να εμπνεύσω νέους έλληνες βιολονίστες  κατά ένα τρόπο έτσι ώστε μετά απο ένα εύλογο χρονικό διάστημα  να γίνουν αυτόνομες και ολοκληρωμένες μουσικές προσωπικότητες. Στόχος μου είναι μετά την εκπαίδευση να δύνανται  απο μόνοι τους να διεκδικήσουν την δική τους θέση με ενεργητικό τρόπο στην καλλιτεχνική ζωή του τόπου μας.  Ως παιδαγωγοί,  μουσικοί ορχήστρας ή  μουσικοί συνόλων μουσικής δωματίου.

Τι σημαίνει η προυπόθεση αυτονομίας στην παιδαγωγική διαδικασία;

Κάθε διδασκόμενος είναι μια ξεχωριστή οντότητα με την δική του προσωπικότητα, άλλοτε λιγότερο, άλλοτε περισσότερο ανεπτυγμένη και με τις δικές του σωματικές - πνευματικές ικανότητες και δυνατότητες. Η εργασία μου επικεντρώνεται κυρίως να βοηθήσω να  αποκαλυφτούν αυτές οι ικανότητες που πολλές φορές καταπιέζονται απο άλλους παράγοντες και να τις υποστηρίξω εποικοδομητικά. Ένας σπουδαστής ο οποίος γίνεται δεκτός απο μία ανώτατη μουσική σχολή κατα κανόνα δεν  διαθέτει ακόμα καμμία τελειοποιημένη στέρεη λειτουργική τεχνική. Για αυτό τον λόγο πρέπει να γίνει εξειδικευμένη παιδαγωγική εργασία έτσι ώστε να καλυφτούν τα τεχνικά κενά και μετά να οικοδομηθουν οι νέες  δυνατότητες που θα δημιουργήσουν την υποδομή για την δυνατότητα μιας αυτόνομης αναδημιουργικής ερμηνείας.  Αυτό κυρίως σημαίνει ότι η επιλογή του ρεπερτορίου που
προοδευτικά θα διδαχθεί ο διδασκόμενος θα πρέπει να γίνεται ανάλογα με τις ικανότητες του και την ωριμότητά του. Για αυτό ο διδάσκων φέρει μια ιδιαίτερη ευθύνη.

Αντίληψη - Αναγνώριση - Πραγματοποίηση

Η τεχνική κατάκτηση του οργάνου και η μουσική εκφραστική ικανότητα είναι συνυφασμένες και είναι γενικά δύσκολο κανείς να τις διαχωρίσει. Για αυτό τον λόγο προσπαθούμε να τις διαχωρίσουμε με ένα τρόπο κάπως εξειδικευμένο προκειμένου να βοηθήσουμε τους διδασκόμενους να βελτιώσουν  την ικανότητα της συναντίληψης του ψυχικού και του σωματικού τους κόσμου. Αποφασιστική σημασία παίζει η ανάπτυξη της αντίληψης για την ήχηση γενικότερα (Αντίληψη) μέσα απο την οποία διαμορφώνεται και παρακινείται η αντίληψη και η αυτοαναγνώριση για την κίνηση της σωματικότητας (Αναγνώριση). Σημαντικό γεγονός έπειτα είναι ο τρόπος που καταφέρνουμε να ελέγξουμε την σωματικότητα μέσα από την νόηση (Πραγματοποίηση). Για αυτό τον λόγο θέτω ως προτεραιότητα αυτές τις τρείς παραμέτρους  για την κατάκτηση του εκπαιδευτικού στόχου.

Η ιδιαίτερη σχέση με το μουσικό έργο

Η μουσική προεργασία για την μουσική ολοκλήρωση  προυποθέτει την κατάκτηση , κατανόηση και συστηματική σπουδή ενός μεγάλου αριθμού καταξιωμένων ιστορικών μουσικών έργων  από διαφορετικές εποχές αλλά και εξειδικευμένων επίσης μουσικών έργων της εποχής μας. Η εντατική ενασχόληση του σπουδαστή με τα έργα αυτά αποτελεί προυπόθεση για να φτάσει σε ένα επίπεδο μιας δικής του υψηλής προσωπικής ερμηνείας.
Ως διδάσκων συμπαραστέκομαι στον διδασκόμενο με μεγάλη φροντίδα για να του υποδείξω πως να φτάσει με τον καλύτερο τρόπο σε αυτή την προσωπική ερμηνευτική διαφοροποίηση.

Επαγγελματικός προσανατολισμός

Θεωρώ μεγάλης σημασίας την συμμετοχή των σπουδαστών μου σε έργα μουσικής δωματίου, σε πανεπιστημιακές ορχήστρες, όπως επίσης στην εξειδικευμένη και γενικότερη συστηματική διδασκαλία  σε μαθήματα που αφορούν την μουσικη ιστορία και την μουσικολογία  και όχι μόνο του τομέα που αφορά την εξειδικευμένη ερμηνεία στο όργανό τους.
Σημαντικό στοιχείο θεωρώ την επιδίωξη για την τακτική συμμετοχή τους σε πρόβες κατα την πραγματοποίηση  μουσικών έργων είτε αυτό συμβαίνει στην τάξη τους είτε σε μεγαλύτερα καταξιωμένα σύνολα . Επίσης προτρέπω και εξασκώ τους  σπουδαστές μου  να εξοικειωθουν με την μουσική πραγματικότητα των επαγγελματιών εκτελεστών. Συγκεκριμένα να ασκούνται επιμελώς στην αυτόματη ανάγνωση άγνωστου μουσικού κειμένου . Αυτό τους βοηθά πρακτικά στην κατάκτηση μιας γρήγορης αντίληψης κάθε νέας μουσικής και κατα επέκτασην της σωστής και έγκαιρης επαγγελματικά πραγματοποίησης της. Συζητώ μαζί τους έγκαιρα για τον μουσικό τους επαγγελματικό προσανατολισμό και αυτό γίνεται με μεγάλη ευθύνη και σοβαρότητα έτσι ώστε οι σπουδαστές να διευκολυνθούν να βρούν τον σωστό δρόμο στην πολυπίκοιλα διαμορφωμένη σήμερα μουσική αγορά και πραγματικότητα.

Με φιλικούς χαιρετισμούς
Γιάννης Λάμπος
Δασκαρόλη 45
16675 - Γλυφάδα
210-9637911


Ο Γιάννης Λάμπος γεννήθηκε στην Αυστραλία και μεγάλωσε στην Αθήνα όπου διδάχτηκε βιολί στο Ωδείο Αθηνών. Συνέχισε τις σπουδές του στην μουσική Ακαδημία του Duesseldorf της Γερμανίας με τον Ούγγρο βιολιστή Sandor Végh και τον Γερμανό Michael Gaiser.
Στις διπλωματικές του εξετάσεις αρίστευσε καθώς και στην απόκτηση διπλώματος δεξιοτεχνίας (σολίστ).

Ακολούθησαν σπουδές με τον μεγάλο βιολιστή Nathan Milstein.
Δίδαξε ήδη ως φοιτητής επί σειρά ετών στο Δημοτικό Ωδείο του Duesseldorf.
Μετά τις διπλωματικές του εξετάσεις διορίσθηκε καθηγητής βιολιού, Μουσικής Δωματίου και υπεύθυνος του τμήματος εγχόρδων του Δημοτικού Ωδείου Duisburg όπου παρέμεινε επί μια εικοσαετία και πλέον.
Παράλληλα από το 1993 μέχρι το 2000 δίδαξε στην μουσική Ακαδημία του Muenster βιολί, Μουσική Δωματίου και Διδακτική βιολιού.
Διετέλεσε εξάρχων βιολιστής στην Καμεράτα του Duisburg επί δώδεκα έτη.
Εχει εμφανισθεί ως σολίστ και σε ατομικά ρεσιτάλ σε πολλές πόλεις της Ευρώπης καθώς και στην Αυστραλία και την Κύπρο.