ΜΙΧΑΛΗΣ Κ.ΜΑΚΡΑΚΗΣ

ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΟ  2000

 

1952
1.
  «Ή αποκάλυψις», Κήρυξ (Χανίων), 13 Φεβρ. 1952, σ. 1-2.
2.
  «Σάνγκρι - Λα», Κήρυξ, 5 Μάρτ. 1952, σ. 1-2.
1956
3.
  «Ο κρίνος της Παρθένου», Κήρυξ, 25 Μάρτ. 1956, σ, 1,4.
1963
4.
  «Βαραββάς», Κήρυξ, 31 Μάρτ. 1963, σ. 1,2.
1964
5.
  «Το αφηγηματικό κήρυγμα», Παρατηρητής (Χανίων), 11 Όκτ. 1964, σ.5.4.
6.
  «Σοφοί και μωροί», Παρατηρητής, 18 Όκτ. 1964, σ. 2.
7.
  «Ζωντανοί νεκροί», Παρατηρητής, 25 Όκτ. 1964, σ. 2.
8.
  «Επιτάφιος στο φίλο μου Τζάκ», Παρατηρητής, 1 Νοεμ. 1964, σ. 2.
9.
  «Ή τέχνη για την τέχνη ή ή τέχνη για τον άνθρωπο», Παρατηρητής, 24 Όκτ. 1964, σ. 2.
10.
  «Ό  Ελευθέριος  Βενιζέλος, το σύμβολο της  ελευθερίας του ελληνικού έθνους»,   μ' ευκαιρία την 100ή επέτειο άπο τη γέννηση του, Παρατηρητής, 25-"Εργο49 Όκτ. 1964, σ. 3 και 27 Όκτ. 1964, σ. 2. Πρβλ. το άρθρο για την κινηματογράφηση της ζωής και του έργου του σε «ντοκιμαντέρ» μεγάλου μήκους, Παρατηρητής, 17 Όκτ. 1964 σ. 2.
11.
  «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος», με ευκαιρία τα 350 χρόνια άπο το θάνατο του, Παρατηρητής, ό Νοεμ. 1964, σ. 2.
12.
  «Πόλεμος και ειρήνη», κριτική ανάλυση της ταινίας του Σεργκέ Μποταρτσούκ από το μυθιστόρημα του Λ. Τολστόι, Παρατηρητής, 30 Όκτ. 1964, σ. 2 και 31 Όκτ. 1964,σ.2.
13.
  «Ό Λώρενς της Αραβίας», κριτική της ταινίας του Ντέιβιντ Λίν, Παρατηρητής, 3 Νοεμ. 1964, σ.2.
1965
14.
  Σάνκγρι - Λα, ό "Χαμένος 'Ορίζοντας" του Τζέημς Χίλτον, Χανιά 1965 (σ. 88). (Βλ. επίσης παρουσίαση και κριτική του παραπάνω βιβλίου στην έφημ. Παρατηρητής, 26 Φεβρ. 1965, σ. 3, 19 Μάρτ. 1965, σ. 3.
1966
15.
  Σενάριο ταινίας «ντοκιμαντέρ» μεγάλου μήκους «Ελευθέριος Βενιζέλος», σκηνοθεσία Λίλας Κουρκουλάκου, παραγωγή «Candia» 1966.
1967
16.
  «Ή μεταμόρφωσις του ανθρώπου στα ψηλά βουνά», περιοδ. Περιηγητική, αρ. 104-105, Αύγ. - Σεπτ. 1967, σ. 10-18.
17.
  «Παραλλαγές του Νάρκισσου» (Δώδεκα ερμηνείες άπο τον Πλωτίνο ως τον Φρόυντ), Περιηγητική, αρ. 106, Όκτ. 1967, σ. 42-49.
18.
  «Ό [φιλόσοφος] κυνηγός της αλήθειας», Περιηγητική, αρ. 107, Νοεμ. 1967, σ. 20-22.
19.
  «Ό άγγελος και το άλογο: Ή Γέννησις του Χριστού και ή γέννησις της ψυχής στη ζωγραφική του Γκρέκο», Περιηγητική, αρ. 108, Δεκ. 1967, σ. 37-44.
1968
20.
  «Περιήγησις στην έννοια του χρόνου» (ιδιαίτερη αναφορά στον Bergson και στον Kierkegaard), Περιηγητική, αρ. 109, Ιαν. 1968, σ. 6-7.
21.
  «Εισαγωγή στην επιστολή του Μ. Βασιλείου ΊΙρος τους νέους, όπως αν εξ ελληνικών ώφελον το λόγων'» (Έπι τη ευκαιρία της εορτής της Παιδείας, 30 Ιαν.), Περιηγητική, αρ. 109, Ιαν. 1968, σ. 15-16.Μάριος Π. Μπέγζος
1969
22.
  Ή αγάπη ως παράγων κοινωνικής προόδου και αναπτύξεως των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων, Βιβλιοθήκη Σχέσεων και Επικοινωνίας, Αθήναι, έκδ. «Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων», 1969, σ. 15-46.
1971
23.
  «Το παράλογο στον Κίρκεγκωρ», περιοδ. Λωτός, αρ. 10, Φεβρ. 1971, σ. 5-11.
24.
  «Το παράλογο στον Καμύ σε σύγκριση με τον Κίρκεγκωρ», Λωτός, Μάης 1971 (Περίοδος Β', αρ. 1), σ. 93-108.
25.
  «Είναι ανήθικο το γυμνό;» (Εκκλησία και σύγχρονος κόσμος), επιφυλλίδα, αναδημοσίευση άπο αθηναϊκή εφημερίδα στην εβδομαδιαία εφημερίδα Φωνή της Άχαΐας. 31 Όκτ. 1971, σ. 14.
1973
26.
  «Kant´s Theory of the Beautiful in Relation to the Morally Good: Determination of the Beauty in Kant's 'Critique of the Judgement* as the Form of an Object without Definite Purpose», Θεολογώ 44 (1973) 288-311 (σ. 24).
1974
27.
  Λευκές χώρες: Νέα μορφή λόγου στα Ευαγγέλια της Κυριακής για τον άμβωνα, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το θέατρο, τον κινηματογράφο, Αθήναι, έκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1974 (σ. 332). Εισαγωγή στη θεωρία για το σύγχρονο κήρυγμα, σ. 17(19) - 61 και Παράρτημα για την προσαρμογή του κηρύγματος στα μέσα επικοινωνίας,σ.309(1 0-332.
28.
  Χριστιανική φιλοσοφία (Πολυγραφημένες σημειώσεις απο τις παραδόσεις στο Διδασκαλείο Μ. Ε.), Αθήνα 1974 (σ. 200).
1975
29.
  «George Santayana's View of the Highest Good in Mysticism: The Highest Good as a Potential and not an Actual Good for Santayana in Plato's Ideal State, Dante's Paradise, and James Hilton's Shangri-La», Θεολογία 46 (1975) 348-367 (σ. 20).
1976
30.
  «Ή εξομολόγηση ως ψυχολογική και ηθική ανάγκη στη ζωή και στο έργο του Ντοστογιέφσκη», Κοινωνία 19(1976) 351-366 (σ. 16).
31. «The Life of the Spirit in the Philosophy of George Santayana», Θεολογία 47 (1976) 343-361, 574-589, 767-789. Αυτοτελής επίσης έκδοση (Athens 1977), με ιδιαίτερο πρόλογο (Forward), σ. 5 και Συμπεράσματα (Conclusion) (σ. 63).
1978
32.
  Ή αίσθησις του θανάτου και ο πόθος της λυτρώσεως εις τον Τολστόη εν ιδιαιτέρα άναφορά προς το έργον αυτού "Άνάστασις", διατριβή έπι διδακτορία (υποβληθείσα εις  την Θεολογικήν Σχολήν του  Πανεπιστημίου  Αθηνών),  Αθήναι 1978 (σ. 414).
1979
33.
  «The Life of the Spirit in George Santayana and its Application to the Idea of Christ», thesis for the degree of M. A. in Philosophy (Graduate Division of the University of California in Berkeley, Spring Semester 1962), Θεολογία 47(1976) 343-361, 574-589, 767-789, 48(1977), 160-184, 344-367, 592-613, 898-924,    49(1978),    360-376,    50(1979),    814-853,    Summary (in Greek), 50(1979)854-855. Αυτοτελής επίσης έκδοση (Athens 1980), με ιδιαίτερο Πρόλογο (Preface), vii-viii (σ. 230). Appendix: G. Santayana and the Trichotomists (A Comparison). 191(193) - 218 (σ. 230).
1980
34.
  «Πνεύμα και ύλη εις την φιλοσοφίαν του George Santayana: Κριτική των απόψεων αυτού περί της υπάρξεως του Θεού, της Θεότητος του Χρίστου και της αξίας της ύλης», Θεολογία 51(1980) 782-789 (σ. 18).
1981
35.
  «Αν δεν ματαιωνόταν ή θανατική του εκτέλεση: Εκατό χρόνια άπο το θάνατο του Ντοστογιέφσκυ» (Αναδρομή στα σπουδαιότερα γεγονότα της ζωής του και σύντομη ανάλυση των μεγαλυτέρων έργων του), Νέα Εστία, αρ. 1291, 1292, 1293(1981)533-39, 580-86, 684-89 αντίστοιχα.
36.
  «Οι δυο διαστάσεις της ελευθερίας στη φιλοσοφική και θρησκευτική σκέψη του Ντοστογιέφσκυ», περιοδ.  Εποπτεία, αρ. 62, Νοέμ. 1981, σ. 899-922. Αναδημοσιεύτηκε επίσης στο συλλογ. έργο Σπουδή στον Ντοστογιέφσχυ, Αθήνα, έκδ. Imago, [l982J, σ. 87-127 (Νεότ. έκδ. «Παρουσία», σειρά: Άνιχνεύ-σεις/1, Αθήνα 1998).
37.
   «Ντοστογιέφσκυ-Βιβλιογραφία»,   Εποπτεία, αρ.  62,  Νοέμ.   1981, σ. 1033-1042 και αρ. 64, Ιαν. 1982, σ. 53-67. Αναδημοσιεύτηκε επίσης με προσθήκη της ελληνικής βιβλιογραφίας στο συλλογ. έργο Σπουδή στον Ντοστογιέφσκυ (1982), σ. 301-373 (Νεότ.έκδ. «Παρουσία», σειρά: Ανιχνεύσεις/1, Αθήνα 1998).
1982
38.
  «The Sense of Death in Tolstoi and Kierkegaard: The Contrast of Death to Life in Leo Tolstoy and the Identity of Death with Life in Sören Kierkegaard», Θεολογία 53 (1982) 191-226, 490-508 (σ. 55).
1983
39.
  «Ή συνάντηση του Ντοστογιέφσκι με τον Άρχιεπίσκοπο της Ιαπωνίας Νικολάι Κασάτκιν», περιοδ. Πάντα τα "Εθνη, αρ. 6, "Ανοιξη 1983, σ. 26-28.
40.
  Εισαγωγή στη φιλοσοφία (φωτοτυπημένες σημειώσεις από τις παραδόσεις στην Ανωτέρα Σχολή Κοινωνικής Εργασίας-Διακονισσών [Α.Σ.Κ.Ε.Δ.]), Αθήνα 1983 (σ. 52).
4 1. Διάγραμμα πολιτικής φιλοσοφίας (Φωτοτυπημένες σημειώσεις από τις παραδόσεις στην Α.Σ.Κ.Ε.Δ.) Αθήνα 1983 (σ. 120).
42.
   Έμμένεια και υπέρβαση στη φιλοσοφία του Kierkergaard, Αθήνα, έκδ. «Ίδρυμα Γουλανδρή-Χόρν», 1983 (σ.38θ)
1984
43.
  Ό σοσιαλισμός του Ντοστογιέφσκι και ή σοβιετική κριτική στα χρόνια του Λένιν, του Στάλιν χαι του Χρουστσόφ, Αθήνα, έκδ. της «Εστίας» Ίωάν. Κολλάρου και Σιας Λ.Ε., 1984 (σ. 320). Δημοσιεύτηκε επίσης, κατά ένα μεγάλο μέρος, σε συνέχειες, στο περιοδ. Νέα Εστία από 1 Σεπτ. 1982 μέχρι 15 Μαΐου 1983.
44.
  Ό Ντοστογιέφσκι και η επανάσταση των νέων (Ανάπτυξη των βασικών θέσεων του Ντοστογιέφσκι για το Θεό, την αθανασία, την ελευθερία, την επανάσταση κ.ά., με αφορμή τη συζήτηση του με έναν άθεο φοιτητή της Θεολογικής Ακαδημίας Πετρουπόλεως, τον Α. Α. Ζελενέντκι), Αθήνα, έκδ. Imago, 1984 (σ. 148).
45.
  Ή λυτρωτική δύναμη του πόνου στη ζωή και στο έργο του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι. Ιδιαίτερα στο τελευταίο του έργο "Αδελφοί Καραμάζοφ":
 Ή φιλοσοφία και ή θεολογία του πόνου στον Ντοστογιέφσκι σε σύγκριση ιδιαίτερα με τους Kierkegaard, Santayana, Strindberg και Faulkner, διατριβή για υφηγεσία (πού υποβλήθηκε στο Τμήμα Ποιμαντικής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών), Αθήνα, εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας, 1984 (σ. 334).
46.
  «Ή Μεταμόρφωση του Χρiστού εις όρος ύψηλόν» (Ή έννοια του ύψους ή ή μεταφυσική του βουνού), στο συλλογ. έργο Μεταμόρφωση [Σειρά: 'Ορθόδοξη Μαρτυρία, αρ. 18], Αθήνα, έκδ. «Ακρίτας», 1984, σ. 221-249.
1986
47.
  «Φιλοσοφία και θρησκεία»; Κριτική ανάλυση του ομώνυμου βιβλίου του Χρ. Μαλεβίτση, Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 3(1986) 202-214 (σ. 16).
1987
48.
  «Ψυχολογικοί παράγοντες του θρησκευτικού φαινομένου, ιδιαίτερα ό φόβος και ή αγάπη», Θεολογία 58(1987) 501-550 (σ. 51).
49.
  «Εισαγωγή στη Φιλοσοφία της Θρησκείας: Ιστορική ανασκόπηση και κύρια θέματα», Θεολογώ 58(1987) 851-890, 59(1988) 164-186,323-345 (σ. 87). Αυτοτελής επίσης έκδοση σε ιδιαίτερο βιβλίο (Αθήνα 1988).
1988
50.
  «Ή αρμονία ψυχής και σώματος στο Νίκο Νησιώτη και ή ορθόδοξη φιλοσοφική θεολογία του», Ανησυχίες, αφιέρωμα στον Καθηγητή Νικ. Α. Νησιώτη, αριθμ. 35, Όκτ.-Δεκ. 1988, σ. 7-12. Δημοσιεύτηκε και στην έφημ.  Εκκλησιαστική 'Αλήθεια, σε συνέχειες, αρ. 287-290, IG Ιαν., 1 Φεβ., l Map. 1989), Αθήνα 1989 (σ.16).
1989
51.
  «Φιλοσοφία της θρησκείας στη λογοτεχνία: Φιλοσοφικές και θρησκευτικές έννοιες σε «πορτραίτα» της λογοτεχνίας»,  Επιστημονική Επετηρίς της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΕΘΣΠΑ) 28(1989) 401-476 (σ. 77). Αυτοτελής επίσης έκδοση σε ιδιαίτερο βιβλίο (Αθήνα 1989).
1990
52.
   "Εννοια και ιστορία της Φιλοσοφίας της Θρησκείας, Πανεπιστημιακές παραδόσεις, Αθήνα 1990 (σ.356).
53.
   'Ενοχή και μεταστροφή: Θρησκειοψυχολογική ανάλυση της παραβολής του 'Ασώτου και άλλων περιπτώσεων σε έργα του Ντοστογιέφσκι και του Κίρκεγκωρ, Πανεπιστημιακές παραδόσεις, 'Αθήνα 1990 (σ. 183).
1991
54.
  «Ή αγωνία της ενοχής και ή μεταστροφή μέσα από τα τρία στάδια υπαρξιακής ζωής κατά τον Kierkegaard», Πανεπιστημιακές σημειώσεις, στο συλλογ. τόμο:
Ψυχολογία της θρησκείας, 'Αθήνα 1991 (σ. 71-141).
55.
  Τέχνη και ηθική στο «Πορτραίτο» του Oscar Wilde: Αίσθητικο-φιλοσοφική και ήθικοθρησκευτική προσέγγιση στη ζωή καί στο έργο του  Οscar Wilde, ιδιαίτερα στο Πορτραίτο του Ντάρων Γκρέυ, 'Αθήνα, έκδ. «Τήνος», 1991 (σ. 150).
56.
  «Ό τροβαδούρος του καλοκαιριού και το κελί της μέλισσας: Προσέγγιση στο πρόβλημα για τη σχέση της τέχνης με την ηθική και για το ρόλο της στην κοινωνία».
Αξίες και πολιτισμός, αφιέρωμα στον καθηγητή Ευάγγελο Θεοδώρου, 'Αθήνα, έκδ. «Τήνος» (σ. 23).
57.
  «Ή φιλοσοφία της θρησκείας σήμερα στην Ελλάδα: " Ή συμβολή του Ευαγγ. Δ. Θεοδώρου», Θεολογία 62 (1991) 694-717 (σ. 31).
1992
58.
  Το πρόβλημα της αλήθειας στη Φιλοσοφία της Θρησκείας: Ό στόχος της αλήθειας και το χαμένο βέλος (Ή αντικειμενική αλήθεια και ή αλήθεια ως «υποκειμενικότητα» ή ή σχέση ανάμεσα στο λόγο και στο παράλογο), Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1992 (σ. 272).
59.
  Ή ψυχολογία του Άσωτου: Τα τρία στάδια της υπαρξιακής πορείας του, Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1992 (σ. 93).
6
O. Ψυχολογία της θρησκείας. Εισαγωγή, ιστορία και θεματολογία: ή ψυχική πηγή της θρησκείας και ή έκφραση της ως βίωμα, Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1992 (σ.230).
1993
61. «Ψυχολογία της θρησκείας και λογοτεχνία», Θεολογία 64(1993)653-682 (σ. 30).
62.
  «Το "Αγιο ως ύπέρλογο στη φιλοσοφία και στη θρησκεία», στο συλλογ. τόμο Ό "Αγιος και ό μάρτυρας στη ζωή της Εκκλησίας, Εισηγήσεις IB' Συνεδρίου Πατερικής θεολογίας (5-7 Ιουλίου 1993), Αθήναι, έκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1994,σ. 183-202.
1994
63.
   Ιστορία της φιλοσοφίας της θρησκείας. Άπο την αρχαιότητα ως την εποχή μας: Πρωτοπόροι και σύγχρονα ρεύματα, Αθήνα, έκδ. «Ελληνικά Γράμματα». 1994 (σ. 270).
64.
  «Οι δύο όψεις της θρησκείας στη φιλοσοφία του Kierkegaard: Ή θρησκευτικότητα Α' και ή θρησκευτικότητα Β'», ΕΕΘΣΠΑ 29(1994) 209-224 (σ. 16). Δημοσιεύθηκε επίσης στον αναμνηστικό τόμο (In Memoriam) Νικόλαος Άγγ. Νησιώτης: θρησκεία , φιλοσοφία και αθλητισμός σε διάλογο (Nikos A, Nissiotis: Religion, Philosophy and Sport in Dialogue), Πρόλογος και επιστασία Μαρίνας Ν. Νησιώτη, έκδοση και επιμέλεια Μιχ. Π. Γρηγόρη, Αθήνα 1994, σ. 243-257.
65.
  Ντοστογιέφσκυ: Πάθος και ελευθερία, επανέκδοση της διατριβής για υφηγεσία: Ή λυτρωτική δύναμη του πόνου στη ζωή και στο έργο του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, με προσθήκη, ανάμεσα στις σελ. 288 και 289 ένα 10σέλιδο ένθετο (45 φωτογρ.) με αναλυτικές επεξηγήσεις (λεζάντες), επιμέλεια του συγγραφέα, Αθήνα, έκδ. «Ελληνικά Γράμματα», 1994 (σ. 334+16).
1995
66.
  Ό Ντοστογιέφσκι και ή επανάσταση των νέων, επανέκδοση, με «Πρόλογο για την β' έκδοση», σ. 1-4, Αθήνα, έκδ. «Παρουσία», 1995 (σ. 148).
67.
  «Φονεύτηκε ο Μωυσής άπο τους Εβραίους;», Ψυχαναλυτική ερμηνεία του Φρόυντ για την καταγωγή της θρησκείας και ιδιαίτερα της Μωσαϊκής, με βάση το τελευταίο του έργο Ό Μωυσής και ό μονοθεϊσμός,  Εκκλησιαστικός Φάρος ΞΘ' (1992-1995)31-63 (σ. 33).
68.
  «Ή ψυχανάλυση της ένοχης, ιδιαίτερα στον Φρόυντ σε σύγκριση με τον Κίρκεγκωρ και τον Ντοστογιέφσκι», ΕΕΘΣΠΑ 30(1995) 187-230 (σ. 44).
69.
  Ψυχαναλυτική ερμηνεία της θρησκείας: Ή πρώτη προσέγγιση της θρησκείας στην ιστορία της ψυχανάλυσης (Ή θεωρία του Φρόυντ για την ψυχική πηγή της θρησκείας και ή οιδιπόδεια άμφιρροπία προς το φόβο και την αγάπη), Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1995 (σ. 292).
1996
70.
  «Ή έννοια της μετάνοιας στην ορθόδοξη φιλοσοφική θεολογία του Νικ. Λ. Νησιώτη», ΕΕΘΣΠΑ 31(1996) 243-291 (σ. 49).
71.   «Pure Being in George Santayana's Philosophy Compared with that in Mysticism and Hinduism on Ontological and Epistemological Grounds», Θεολογία 67(1996) 439-488 (σ.54).
72.  «"Ενας ποιητής επιστήμονας», στο συλλ. τόμο Νεοελληνική λογοτεχνία και 'Ορθοδοξία, Κριτικά κείμενα για την πορεία του Π. Β. Πάσχου, Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1996, σ. 231-245 (σ.35).
1997
73.
  «Το 'μηδέν' του θανάτου και το παράλογο της ζωής», στο συλλ. έργο Ελλάδα και Πολιτισμός, ετήσιο λεύκωμα πολιτισμού, σειρά: Λόγου τέχνη, Αθήνα, εκδόσεις Ί. Μονής Κουτλουμουσίου — "Άγιον "Ορος, 1996/[ΐ997], σ. 63-70(σχ.32χ24, σ.8).
74.
  «Ή εσωτερική ενότητα του ανθρώπου και ή ενότητα του κόσμου (Ό ουσιαστικός παράγοντας για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας του Νικολάου Νησιώτη μέσω διαπροσωπικών σχέσεων και ή ορθόδοξη φιλοσοφική θεολογία του)», στο συλλογ. έργο 'Ορθοδοξία και ή των πάντων ένότης, Αθήνα, εκδόσεις Ί. Μονής Κουτλουμουσίου - "Αγιον  "Ορος, 1997, σ. 69-79 (σχ. 32X24, σ. 11).
75.
  «Ή αισθητική της ορθόδοξης λατρείας ως συνισταμένης των λειτουργικών τεχνών κατά τον Ευάγγελο Δ. Θεοδώρου», ΕΕΘΣΠΑ 32(1997) 229-264 (σ. 36).
76.
  «Αναζητώντας την ουτοπία», χαριστήριος τόμος προς τιμήν του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου (Γιαννουλάτου): "Πορευθέντες...", σ. 161-184, Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 1997 (σ. 24). Περιλαμβάνεται επιπλέον σε τέσσερις σελίδες (σ. 25-28) ή αγγλική περίληψη «In Search of Utopia» από τον ιδιαίτερο τόμο περιλήψεων των άρθρων «Go Ye...», Gratitude Volume in Honor of Archbishop of Albania Anastasios(Yannoulatos), Athens, Harmos Publications, 1997, σ. 59-02.
1998
77.
  «Φιλοσοφία και θρησκεία κατά τον Εύάγγ. Θεοδώρου» (Με αφετηρία τον Πάρσιφαλ για την αναζήτηση της αλήθειας...).   Επίσημοι Λόγοι περιόδου από 31/8/1988 έως 31/8/1991, 30(1998) 1227-1235 (σ. 9).
78.   Narcissus of Mirror Lake and Other Yosemite Poems,  Yosemite as seen through the eyes of an unknown Greek poet by pseudonym,   Athens,   Harmos Publications, 1998.
79.  «To Ευαγγέλιο του Ντοστογιέφσκυ ή ή επίδραση της Καινής Διαθήκης στη ζωή και το έργο του», ΕΕΘΣΠΑ 33(1998) 107-154 (σ.48).
1999
80.
   «Ή  επίδραση του βιβλίου του  Ίώβ ως  πρόκληση στον Φάουστ του Γκαίτε, με σύντομη αναφορά στην επίδραση αύτη από διαφορετική άποψη ως επανάληψη στο ομώνυμο έργο του Κίρκεγκωρ και ως θεοδικία στους Αδελφούς Καραμάζοφ του Ντοστογιέφσκι», ΕΕΘΣΠΑ 34(1999) 121-164 (σ. 44).
81.
  «Ό στάρετς Ζωσιμάς ως πρότυπο Ρώσου μοναχού στους "Αδελφούς Καραμάζοφ' του Ντοστογιέφσκι», Εφημέριος 4(1999) 10-11.
82.
  «Ό στάρετς Ζωσιμάς και ή πνευματική ανάσταση ή ηθική αναγέννηση του ανθρώπου από τη δουλεία στην ελευθερία», Εφημέριος 5(1999) 8-9.
83.
  «Ή μεταστροφή του στάρετς Ζωσιμά από την προηγουμένη έκλυτη ζωή του με αφορμή μια μονομαχία», Εφημέριος 6(1999) 12-13.
84.
  «Οι οικολογικές αντιλήψεις του στάρετς Ζωσιμά (Ή διδασκαλία του για τις σχέσεις ανάμεσα στους ζωντανούς οργανισμούς και για την κτίση γενικά που συστενάζει και συνωδίνει εξ αιτίας της πρώτης αμαρτίας του ανθρώπου», Έφημέριος 7(1999) 10-11.
85.
  «Ή βασική αρχή του στάρετς Ζωσιμά για την παγκόσμια ενοχή πού αποτέλεσε τη βάση για τις οικολογικές του αντιλήψεις», Εφημέριος 8(1999) 8-9.
86.
  «Ή μεταστροφή του νεαρού Μαρκέλλου και ή επίδραση της στον αδελφό του Ζηνόβιο, τον κατοπινό στάρετς Ζωσιμά», Εφημέριος 9(1999) 8-10.
87.
  «Ό 'σταυρός' του Ντμίτρι Καραμάζοφ πού μπροστά του γονάτισε ό στάρετς Ζωσιμάς», Εφημέριος 10(1999) 12-13.
88.
  «Ή δοκιμασία του Άλιόσα, του αγαπημένου μαθητή του στάρετς Ζωσιμά», Εφημέριος 11(1999) 13-14.
89.
  «Ή μεταστροφή ενός μεγάλου αμαρτωλού μετά την εξομολόγηση του στον στάρετς Ζωσιμά», Εφημέριος 12(1999) 26-29.
2000
90.
  «Ή αγάπη του στάρετς Ζωσιμά για τα παιδιά και ή περίπτωση του μικρού Ίλιούσα», Εφημέριος 1(2000)34-35.
91.
  «Πάνω από την "Οροφή ή η μεταφυσική του 'έπέκεινα': Παρατηρήσεις για το ύπέρλογο με αφορμή ένα μονόπρακτο», Χαριστήριος τόμος προς τιμήν του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου Α ' : 'Ορθοδοξία και Οικουμένη, Αθήνα, έκδ. «Αρμός», 2000, σ. 233-259.
92.
  «Θάνατος και ζωή» (Ταυτότητες και αντιθέσεις και ή έννοια της αθανασίας), έφημ. Ελευθεροτυπία, 28 Απρ. 2000, ένθετο: «Θάνατος, ό μόνος αθάνατος», σ. 2-3.
93.
  «Κρανίου τόπος και ή αθανασία του Λόγου», έφημ. Χανιώτικα Νέα, 29 Απρ. 2000, ένθετο: «Πάσχα 2000», σ. 2-3.
94.
  «Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι», με ευκαιρία μια θεατρική παράσταση, Χανιώτικα Νέα, 25 Ιούν., σ. 12.
95.
  «Είναι πραγματικά ανήθικο ό, τι χαρακτηρίστηκε ως το πιο ανήθικο βιβλίο του;»,
με αφορμή την 100ή επέτειο από το θάνατο ενός συγγραφέα, Χανιώτικα Νέα, 16 Ίουλ., σ. 23.
96.
  «Ή Μεταμόρφωση του Χριστού και η παραμόρφωση της αληθινής μορφής του», με αφορμή την αναφορά στο Χριστό σε ένα πρόσφατο βιβλίο με αλγεβρικό αριθμό, Χανιώτικα Νέα, 6 Αύγ., σ. 14.
97.
   «Ή ομορφιά της Παναγίας», με ευκαιρία τη σημερινή αυγουστιάτικη πανσέληνη εορτή της 'Πλατυτέρας των Ουρανών', Χανιώτικα Νέα, 15 Αύγ., σ. 10.
98.
   «Σταυρός, η ωραιότης της Εκκλησίας», με ευκαιρία τη σημερινή Κυριακή πριν από την παγκόσμια "Υψωση του Τιμίου Σταυρου, Χανιώτικα Νέα, 10 Σεπτ., σ. 23.
99.
   «Τρείς θάνατοι». Αφορμή μια εκατονταετία από το θάνατο ενός συγγραφέα .Σύγκριση με το θάνατο του Τολστόι και του Ντοστογιέφσκι,  Χανιώτικα Νέα, 24 Σεπτ., σ 23.
100.
  «"Ενας 'άλλος' θάνατος πέρα από το θάνατο του», με αφορμή τα εκατό χρόνια από το θάνατο του Όσκαρ Ούάιλντ, Χανιώτικα Νέα, 1 'Οκτ., σ. 23.
101.
  «"Αγιος 'αμαρτωλός' ή αμαρτωλός '"Αγιος';», επίμετρο σε μια έπέτειο στο τέλος της χιλιετίας, Χανιώτικα Νέα, 26 Νοεμ., σ. 18.